گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

یونایت Unite

یک قارچکش بیولوژیک حفاظت کننده است. این قارچکش بصورت پودر قابل حل در آب فرموله شده است که حاوی قارچ تریکودرما  هارزیانوم است. از این محصول علیه بوته میری ناشی از قارچ های خاکزی مانند پیتیوم، فیتوفتورا، ریزوکتونیا برای محصولات مختلف از قبیل نهال درختان میوه، گیاهان زراعی، سبزی، صیفی و جالیز استفاده میشود.

برای استفاده اگر آغشته کردن بذور و یا نشاء مد نظر باشد می بایست 500 گرم از پودر مورد نظر را در 100 لیتر آب حل نمود. برای استفاده در مزارع 750 گرم در هکتار توصیه شده است و در کشت هیدروپونیک نیز مقدار 500 گرم در 1000 لیتر آب حل شده و به محلول غذایی اضافه میشود.

این محصول در دمای 4 درجه سانتی گراد تا یکسال سالم باقی میماند.

 

بل تیرول Belthirul

 

 

یک حشره کش بیولوژیک است. فرمولاسیون آن پودر قابل حل در آب است که حاوی باکتری Bacillus thuringensis var. Kurstaki میباشد. این محصول بصورت کاملا اختصاصی عمل میکند و هیچگونه خطری برای انسان و حشرات مفید و سایر جانوران ندارد.

 

میزان مصرف آن بسته به میزان محصول و زمان استفاده 500 – 250 گرم در هکتار میباشد. این مقدار میبایست در 1000 – 800 لیتر آب حل شده و هنگام شروع خروج لاروهای آفت از تخم و مشاهده ظهور لاروهای سنین اولیه در مزرعه مورد استفاده قرار گیرد.

این فراورده به دور از نور خورشید و رطوبت در دمای زیر 30 درجه سانتیگراد تا دو سال در انبار قابل نگهداری است.

این محصول علیه آفات بالپولکدار استفاده میشود برای مثال علیه کرم برگخوار سبز و ساقه خوار برنج، کرم برگخوار چغندرقند، کرم سیب، کرم به، لیسه سیب، کرم آلو، کرم خوشه خوار انگور، کرم سرشاخه خوار هلو و بادام، کرم ساقه خوار اروپایی ذرت، کرم بلال خوار، کرم غلافخوار سویا، غلافخوار نخود، کرم غوزه پنبه، کرم دانه خوار آفتابگردان و کلزا، کرم برگخوار کلیه سبزیجات، برگخوار فلفل، برگخوار کاهو، بید کلم، پروانه سفید کلم و ... مورد استفاده قرار میگیرد.

.

 

بردوفیکس

بردوفیکس بهترین قارچکش و باکتری کش مسی با اثر حفاظتی و با LD50 بیشتر از 4000 میلی گرم بر کیلوگرم است. از این جهت جزء سالمترین سموم معدنی محسوب میشود. این محلول سمی ارگانیک است و تاثیر سوئی برای انسان و محیط زیست نداشته و مواد باقیمانده آن سازگار با محیط زیست مییاشد. از این سم میتوان برای کنترل انواع بیماری های درختان میوه سردسیری، گرمسیری و نیمه گرمسیری، سبزی و صیفی، زینتی و غیرمثمر استفاده کرد که با دانه بندی خیلی ریز (حدود 3 تا 4 میکرون) و چسبندگی مطلوب بهترین قارچکش و باکتری کش با اثر حفاظتی، پیشگیری و معالجه کنندگی در طیف وسیع است.

اثر بردوفیکس به دلیل دیرپایی و آزاد کردن بیشتر یون مس در کنترل قارچ ها و باکتری ها خیلی قوی تر از اکسی کلرور مس است. این سم به حالت سوسپانسیون بدون بافت کریستالی بوده و به صورت توده بهم چسبیده و یکنواخت روی گیاه کاملا مینشیند و تاثیر مطلوبی میگذارد. این سم با داشتن PH حدود 7 امکان اختلاط با اکثر حشره کش ها و میکروالمنت ها و روغن ولک را دارد. بردوفیکس بیشتر از 5 ppm یون مس آزاد میکند و میتواند حتی کنیدی و کنیدیوفورهای قارچ را نیز از بین ببرد (بر خلاف اکسی کلرور مس)

در حال حاضر بردوفیکس برای بیماری های زیر توصیه شده است:

آتشک و لکه سیاه سیب و گلابی

غربالی، پیچیدگی برگ شانکر باکتریایی لکه آجری و خیارک درختان میوه هسته دار

شانکر باکتریایی، گموز و آنتراکنوز مرکبات

پوسیدگی مغز و آنتراکنوز گردو

لکه طاووسی زیتون

سفیدک داخلی مو

بادزدگی و لکه موجی سیب زمینی و گوجه فرنگی

سفیدک داخلی پیاز

پوسیدگی گل آذین خرما

میزان و زمان مصرف برای گیاهان و بیماری های مختلف متفاوت است.

 

 

 


نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: پنج شنبه 4 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com